Monday, November 2, 2009

mOtOrkU bErWajAh BArU

بسم الله الرحمن الرحيم
++++++++++++++++

salam..hohoho..motor tukar wajah baru yang lebih ceria...hhohohoho..(mapuh duit RM.....)
aper2 pun ada hikmah disebalik kejadian..tuhan nak uji kita sejauh mana
tahap kesabaran..kecekalan kita dalam menghadapi dugaanNYA

wajah lama

VS

wajah baru




cOvEr SeT rXZ (meRaH BoSs)

بسم الله الرحمن الرحيم
===============

salam...kawe ada nok jual cover set rxz warna merah boss

fakta

+++++++

jenis cover set : rxz
warna : merah boss
harga : bleh la slow talk nga kawe
condition : tiptop tapi......(tgk pic tank bowoh)

tank kemik sket kena tiang garage (parking khar kecik)

Sunday, November 1, 2009

mOtOr oooooo mOtOr.......

بسم الله الرحمن الرحيم

fakta

jenis kemalangan : tergelencos tongkat double stand (tank terhempap tiang tmpat parking khar kecik gilo)
tempat kejadian : parking khar ( kecik gilo)
motor terlibat : motor rxz kawe la
part yang rosak : tank kemik doh we....



OOOOOOOOOOOOOOOOOOO.....tidaKKKKKKKKKKKKKKKKKK......

Thursday, October 22, 2009

dOsA-dOsA bEsAr -------->> (SYIRIK)

==========
eDiSi RuMi
==========

بسم الله الرحمن الرحيم

Salam…entry ni kawe nk kupas serba sedikit hok kawe baco dale internet…huhuhu insafi diri…kadang-kadang kita leka yang kita ni tergolong dalam golongan hamba-hamba Allah yang melakukan dosa-dosa besar…..secara sedar atau tidak…(perkh…skema ayat..tapi luahan hati kawe)…

Ya Allah…huhuhu..kadang-kadang kita tidak bersyukur dengan rahmat Allah yang melimpah ruah…yang kita nikmati secara sedar atau tak…sedangkan kita ni hamba Allah yang kerdil mudah terjebak ngan kelalaian dunia…

Dosa-dosa besar? Adakah kita ni tahu atau tak amik tahu sama ada diri sendiri pernah melakukan dosa besar?...

Jom kita terjah… (opss)

Sedikit sebanyak kawe kupas dari bacaan ilmiah…insya’allah…

Allah S.W.T berfirman :

"Sesungguhnya Allah tidak akan mengampuni dosa syirik, dan Dia mengampuni segala dosa yang selain dari (syirik) itu, bagi siapa yang dikehendaki-Nya". (An Nisaa: 48)

Dan Allah SWT berfirman:

"Sesungguhnya orang yang mempersekutukan (sesuatu dengan) Allah, maka pasti Allah mengharamkan kepadanya surga". (Al Maaidah: 72)

Dari firman Allah S.W.T, dosa besar yang pertama syirik kepada Allah….

Ya Allah, aku pohon pada-Mu jauhi la diriku ini yang kerdil melakukan perkara syirik….

Jadi samo-samo la kita insafi diri…Tanya diri sendiri…ado dok kita buat menda-menda perkara syirik…mtk2 dijauhi perkara syirik dari hidup kita…yang penting berpegang teguh dengan tali Allah.

Nok tahu lebih lanjut pasal syirik ni..pecet sini

Seterusnya…tgu la kawe kupas dalam entry lain…entry panjang2 nt oghe malas baco plok…harap2 dapat memberi sedikit sebanyak ilmu yang perlu kita tahu yer…

والسلام


sLoT tEkA-tEkI
****
Haiwan apakah perutnya di kepala, kakinya dikepala,bahkan mata dan mulutnya juga di kepala?

MuTiArA kAtA
****************
Harta menjamin dunia. Iman menjaminkan akhirat


Wednesday, October 21, 2009

*** pUiSi ***

***********************************************
dApAtKaH aKu BeLaYaR mEnCaRi PeNaWaR sEpI
***********************************************

Hati ku terluka kerinduan…
Mencari wajah disebalik mata…
Hati ku kusut kesepian…
Tanpa cinta dari Dia…

Dapatkah aku merindui Mu…
Dalam takbir Al-Quran…
Dapatkah aku mencintai Mu…
Dalam tirai perjalanan…

Telah ku teroka segala Rahsia…
Walau mendung menunjuk hampa…
Telah ku menoktahkan dalam lena…
Walau mentari muncul bahagia…

Dapatkah aku memburu Mu…
Dalam segala kepahitan mengundang…
Dapatkah aku melihat Mu…
Dalam segala kekusutan mendatang…

Ke mana harus ku tuju…
Segala rindu mencengkam jiwa…
Ke mana harus ku mengadu…
Segala cinta didalam jiwa…

Dapatkah aku memeluk Mu…
Dalam lena tidur ku…
Dapatkah aku sembah Mu…
Dalam sujud diatas sejadah ku…

Dimana kewujudan diri Mu…
Tunjukkan kepada hamba Mu ini…
Dimana tempat tepat Mu…

Akan ku cari wajah Mu…
Walaupun ku mati dalam penglihatan ini…
Kerana diriMu…
Aku belayar mencari penawar sepi…

Nukilan :

Dhamah Syifflah
http://belayarmencaripenawar.blogspot.com/

=============================================================
+++++^^+++++
MuTiArA kAtA
+++++<>+++++

Paip yang kosong menghembuskan angin tetapi jika kepala yang kosong akan menghasilkan kegelapan

Sunday, October 18, 2009

*** tAzKirAH ***

*************
ايديسي جاوي
*************

چينتا سجاتي
==============

بسم الله الرحمن الرحيم

سأورڠ همبا سهاي برنام ثااوبن امت مڽايڠي دان مريندوي نبي محمد ساو. سهاري تيدق برجومڤا نبي، دي راسكن سڤرتي ستاهون. كالاو بوليه دي هندق برسام نبي ستياڤ ماس. جك تيدق برتمو رسول الله، دي امت براس سديه، موروڠ دان سريڠكالي منڠيس. رسول الله جوڬ دمكين ترهادڤ ثااوبن. بڬيندا مڠتاهوي بتاڤ هيبتڽ كاسيهسايڠ ثااوبن ترهادڤ ديريڽ.

سواتو هاري ثااوبن برجومڤا رسول الله ساو. كاتڽ "يا رسول الله، ساي سبنرڽ تيدق ساكيت، تاڤي ساي ساڠت سديه جك برڤيسه دان تيدق برتمو دڠنمو والاوڤون سكجڤ. جك داڤت برتمو، باروله هاتيكو تنڠ دان برڬمبيرا سكالي. اڤابيلا مميكيركن اخيرة، هاتي ساي برتمبه چمس، تاكوت-تاكوت تيدق داڤت برسام دڠنمو. كدودوكنمو سوده تنتو د شرڬ يڠ تيڠڬي، مانكالا ساي بلوم تنتو كموڠكينن د شرڬ ڤاليڠ باوه اتاو ڤاليڠ ممبيمبڠكن تيدق دماسوقكن ك دالم شرڬ لڠسوڠ. كتيك ايت ساي تنتو تيدق برسوا موك دڠنمو لاڬي."

مندڠر كات ثااوبن، بڬيندا امت ترهارو. نامون بڬيندا تيدق داڤت بربوات اڤا٢ كران ايت اوروسن الله. ستله ڤريستيوا ايت، تورونله وحي كڤد رسول الله ساو، برمقصود "بارڠسياڤا يڠ طاعة كڤد الله دان رسولڽ، مك مريك ايت ننتي اكن برسام مريك يڠ دبري نعمت اوليه الله ايايت ڤارا نبي، شهداء، اورڠ-اورڠ صالح دان مريك يڠ سبايق-باءيق تمن." مندڠركن جامينن الله اين، ثااوبن منجادي ڬمبيرا سمولا
.

مورل دان اعتبر

1﴾ چينتا كڤد رسول الله اداله چينتا سجاتي يڠ برلندسكن كايمانن يڠ تولين
2﴾ منچينتاي رسول برمعنى منچينتاي الله
3﴾ كيت برسام سياڤا يڠ كيت سايڠي. جك د دنيا سايڠكن نبي، ان شاء الله كيت برسام نبي د اخيرة ننتي
4﴾ هاتي يڠ دالم كچينتأن ترهادڤ سساورڠ اكن مراسا ريندو يڠ ترامت ساڠت جك تيدق برتمو
5﴾ ڤاسڠن صحابة يڠ برجومڤا دان برڤيسه كران الله سمات-مات اكن منداڤت نأوڠن عرش د هاري اخيرة كلق
6﴾ رسول الله امت مڠتاهوي مان-مان اومتڽ يڠ منچينتاي بڬيندا، مسكيڤون بڬيندا سوده وفاة.
7﴾ رسول الله ممبري شفاعة كڤد سسياڤا د انتارا اومتڽ يڠ مڠاسيحي بڬيندا


p/s :Sebaik-baik sahabat ialah mereka yang berkawan di atas landasan keagamaan dan semata-mata kerana Allah.


sumber : click here...

Friday, October 16, 2009

@ sAmAn @

*************
eDiSi RuMi
*************

salam...aduh...yai...lamer molek kawe tok update blog kawe (speak london... (",) hehehe)
eherm..kawe nak cerita sket psl saman...huhhuhuu...dah basi rasanyer tapi nak citer gak...

gini sbenarnyer...masa kawe nk balik kg masa aritu time cuti rayer...konvoi tiga motor

========
fAkTa
========
jumlah motor konvoi : 3 butir + 2 butir tengah jalan + 1 butir kreter tgh jln
masa bertolak : 7 pagi
riders : diriku yg slamber, alawi, miji, makju, serta sain2 makju
jenis motor : rXz ku yg simple, tzm, 125x wave honda, 135 lc, nga kancil sebutir
perjalanan : dari khar ker ( miji terus ker perlis, yang lain kelantan)

alhamdulillah.... sepanjang perjalanan tiada paper yang tidak diingini berlaku...cumer time kat kuala kangsar...miji terus ker destinasi perlis kg halamannyer...nak jadi cerita maklumla tzm kan laju jer memanjang...sampai gerik...tzm takder.....nth kemana....tiber2 jer hp ku berbunyi...."tgu aku meta...aku saloh jale ni masuk taiping..." aduhyai....tgula lebih kurang 30 minit kat gerik....

aissssss....maner pasal saman ni......aperla ko ni....heheheh...saman ni plak nak jadi cerita....lesen P aku setengah tahun g baru lesen besar...tak tampal p kat depan...yerla...cam tak sesuai jer rxz tampal p kat depan...kan3...hahahah

nak jadi cerita...time kat jalan ats bukit lepas gerik ada roadblock lak nasib baik polis trafik...kalau jpj nayer aku...rajin lak mat2 polis ni wat roadblock ats bukit....selamber jer redah...wat relaks...sampai jer.... camni perbualannyer hehe....

pOlis Trafik : ada lesen jalan....
aku : fuh....(lega) dengan bangga wat kuar lesen p aku
pOlis Trafik : ni tak tampal lesen p kat depan...naper
aku : aik...tadi kater ada lesen, jalan....ngn selamber aku cakap ada dalam beg tak ingat tampal
Polis trafik : (dengan gah nyer berjalan amik resit saman...)
aku : aduh.....yai


hohhohohoho.....first samanku....huhuhuhu....tercemar rekod bersih aku sebagai penunggang berhemah....aku bukan mat rempit doo.....


saman pertama kawe...hohoho


Monday, September 28, 2009

*** pUiSi ***

>>>>>>><<<<<<<<<
GeRiMiS sUbUh
>>>>>>><<<<<<<<<

Jangan lepaskan jemarimu
daripada merindukan takdir
usaplah rerambut usia dengan
manis senyuman
kala jasad itu berada di kaki langit kesal
pada suatu Subuh gerimis itu
yang menyembunyikan rahsia.

Pagi itu semuanya beku
laksana air di kutub hidup
mengatur nafas dengan lidah kelu
hanya bayangan puisi Ramadan
akhir untukku
dengan suara lunak merdu.

Pagi itu semua kelu
akar tidak lagi merindu butiran baja biru
Zamzam di alir ke jalur mulut membisu
untuk dikejut daripada lamunan itu.

Bertanya lagi dengan soalan-soalan
menjawab lagi dengan jawapan jawapan
agar pagi itu tidak sejuk membeku
matahari itu tidak mahu lagi muncul di situ.

Sejenak mengingat
mari melihat dengan fikiran jernih
Kuasa-Mu yang boleh meruntuh
gunung dan bukit
ini insan kerdil yang mudah reput
cuma menjadi gila di dunia fana ini.


MOHAMED TAHIR SHAHDAN
Persiaran Citra Delima, Kluang

----------------------------------------------------------

***************

mutiara kata

***************

Hati yang gembira boleh diwajahkan dengan wajah yang gembira tetapi wajah yang gembira tidak semestinya mempunyai hati yang gembira



 

بودق اسلام_87 Copyright © 2008 Black Brown Pop Template designed by Ipiet's Blogger Template